وبلاگ شخصی محمدرضا ملکیان

موانع شناخت

دوشنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۲، ۱۱:۰۵ ب.ظ

در حوزه سیاست و فرهنگ بصیرت هر فردی، وابسته به ارزشهای حاکم بر تفکر اوست. و بنا به تأکید قرآن کریم درآیات 13 حجرات و22 روم در"گوناگونی خلق ها"؛ همسان سازی رفتار ها در حوزه سیاسی و فرهنگی خلاف سنن الهی است. لذا مفهوم بصیرت در نزد عموم انسانها در هر حوزه ای گوناگون است، جز در حوزه اقتصاد؛ که فهم معنای بصیرت و بی بصیرتی در عوام، ربطی به گوناگونی ملتها، علم، جغرافیا و زمان ندارد. رشد و توسعه منتهی به رفاه یک ملت، رابطه مستقیم با فهم صحیح و رابطه معکوس با خطاهای شناختی اکثریت اعضای آن جامعه دارد. به عبارتی بی بصیرتی در امور، رابطه مستقیم با جهل و رابطه عکس با آگهی و معرفت دارد، معرفت نسبت به سیاست، فرهنگ، اقتصاد، حقوق و فناوری بر اثر خبر و آگاهی درست حاصل می شود. ما نیاز به خبر و آگاه شدن داریم و از تاریخ اقوام و افت و خیزهای ملل، ... و از راه های کسب دانش روز مطلع باشیم. دانش روز را بیاموزیم و به صورت تجربه در آوریم. و به قول حضرت مولانا وجه تمایز ما از حیوانات، خبر و آگاهی و شناخت است.

جان نباشد جُز خبر در آزمون /// هر که را افزون خبر، جانش فزون

 جانِ ما ازجـانِ حـیوان بیشتر /// از چه؟ زآن رُو که فزون دارد خَبَر

«دفتر دوم  بیت:3326 و 3327»

همه ما صاحب شناخت و جهان بینی ویژه ای هستیم. شرایط معیشتی و فرهنگی و روانی بر شناخت ما تأثیر قاطع دارد. تجربه ثابت نمود بزرگترین موانع شناخت و بصیرت، ویژگی ذهنی و معرفتی ماست. از واقعیات ها غافل می مانیم؛ ذهن ما از مرزها فراتر نمی رود، شناخت ما وسعت پیدا نمی کند. به قول شادروان محمد مختاری: "ما مبتلا به ساختار استبدادی ذهنی هستیم".  برای اینکه بصیرت و شناخت ما با واقیعت های نزدیکتر باشد، و درجه سودمندی آن هم برای ما افزایش یابد لازم است که ابتدا آفات و موانع شناخت را بشناسیم در واقع از شناخت خود آفت ذایی کنیم. این آفت زدایی تنها با کسب شناخت و معرفت عقلانی حاصل می شود، نه با علتهای درونی و حجاب های بیرونی.

        فـهـم هـایِ کُـهنـۀکـوتـه نـظـر /// صـدخیـالِ بَـد درآرَد درفِـکَـر

«دفتر اول بیت:2762»

           ز آنکه نفسش گِردِ علّت می تند /// معـرفـت را زود فاسـد مـیکـند

«دفتر سوم بیت:2691»

چونکه آبِ خوش ندید آن مرغِ کور /// پیشِ او کـوثــر نمـایـد آبِ شـور

«دفتر چهارم بیت:2594»

 اگر از آفات شناخت غافل شویم، در تاریخ و جغرافیای معرفت، محدود و محصور می مانیم. چنان است که گویی درون چاه رفته ایم و می خواهیم گستره جهانی را ببینیم.

تـو  درونِ چـاه  رفـتستی  ز  کـاخ /// چـه گـنـه دارد جهـان هـایِ فـراخ

«دفتر سوم بیت:2830»

ایـن جهـان پُـرآفـتـاب و نـورِ مـاه ///  او بهـشته، سـرفـرو  بُـرده بـه چـاه

«دفتر سوم بیت:4796»

 معرفت های غیر علمی و اسطوره ای که حافظه ما را پر کرده اند مانع شناخت واقعی ما می شوند، و هرگز به صرافت بازبینی و بازنگری آنها در سایه دانش و معرفت جدید نیفتاده و غفلتگرانه، و گاهی جاهلانه، به آنها وابسته ایم. که بصورت آبگینه و شیشه کبود برابر چشم ما قرار گرفته و واقعیتها را به رنگ حجاب های ذهنی کهنه خویش می بینیم و  با پاسخ های کهنه به پرسش های امروزی پاسخ گوییم.

آبگـینۀ زرد چـون سازی نقـاب ///  زرد بـیـنـی جُـمـلـه نـورِ آفـتـاب

بشکـن آن شیشۀ کبود و زرد را /// تـا  شـناسـی  گَــرد  را  و مَرد را

«دفتر اول بیت.3958 و 3959»

از سَمـومِ نفـس، چـون بـا علّتـی /// هر چه گیـری تو، مـرض را آلتـی

گر بگیری گوهری، سنگـی شـود /// ور بگیری مِهـرِ دل، جـنگی شـود

«دفتر سوم بیت.2693 و 2694»

منتشره در هفته نامه ستاره صبح 16 مهر 1390 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۱/۱۹
محمد رضا ملکیان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی